Op donderdag 21 december 2017 vond de tiende editie van Fontys Best Business plaats op de Fontys Hogeschool Marketing en Management in Eindhoven. Maar liefst 17 groepen stonden aan de start van een dag vol inspiratie en ondernemerschap.

De dag werd geopend door organisatoren René Kastelijn en Ingrid Noordman, die de studenten vlak voor de pitch nog wat bruikbare tips gaven. Niemand minder dan Remco Claassen gaf tijdens de opening een training aan de deelnemers over verbaal leiderschap. Een zeer inspirerende en luchtige presentatie, aldus de studenten.

Na de presentatie van Remco Claassen gingen de voorrondes van start. De groepen werden verdeeld over vijf lokalen waar zij voor de vakjury mochten presenteren. Een enorme hoeveelheid nieuwe productideeën werd gepresenteerd: Een bierkoeler voor in de bioscoop of een innovatieve app om ‘festivaltokens’ aan te schaffen en direct uit te geven. Elke groep pitchte het idee aan een vakjury samengesteld uit bankiers, ondernemers, studenten, oud-studenten en docenten.

Uiteindelijk drongen vijf groepen door tot de spetterende finale van Fontys Best Business 2017. In de grote zaal mochten zij nogmaals hun idee pitchen voor de hoofdjury en een publiek van 200 toeschouwers. Wij zetten de finale deelnemers kort op een rijtje:

Finalist – Meneer boon: De groep studenten wil duurzaamheid stimuleren en verspilling verminderen. Om dit te realiseren, dienen natuurlijke groenten zoals kromme komkommers of ovale tomaten niet weggegooid te worden. Deze ‘minder charmante’ groenten worden gebundeld in een box van Meneer Boon, waarna deze via supermarkten vers verkocht worden.

Finalist – MES: De MES is een speciale bierkoeler voor de bioscoop. Door deze koelers te gebruiken blijft een drankje ook tijdens de film lekker koud. Bioscoopbezoekers hoeven dankzij MES niet meer bang te zijn voor lauwe dranken tijdens de films.

3e prijs – PayFest: PayFest is een app om betalingen en bestellingen op festivals digitaal af te handelen. Gebruikers kunnen via de app ‘festivaltokens’ kopen en uitgeven. Door een bestelling door te geven in de app wordt de transactie direct digitaal afgerond en geleverd in de vorm van een QR-code. Deze code kan gescand worden bij de bar, waardoor de medewerker exact weet welke bestelling hij moet maken.

2e prijs – FOOGO: Snel, duurzaam en lekker eten op stations. Deze projectgroep ging op zoek naar een oplossing voor een snel maar gezond alternatief voor de huidige fast-foodketens op stations. Met wraps, smoothies en juices geven zij een nieuw perspectief aan stations. Daarnaast konden de juryleden een sample van FOOGO proberen.

1ste prijs – PayProof: de studenten van PayProof vonden een oplossing voor bonnetjes in je portemonnee. Door een samenwerking met RaboBank, kunnen bonnetjes door winkeliers rechtstreeks gekoppeld worden aan een betaling. De aankoopbonnen worden bewaard in de app van PayProof. Nooit meer vervaagde of kwijtgeraakte bonnetjes dankzij app.

Zoals elk jaar werd ook dit jaar de Bliqsemprijs uitgereikt. De projectgroep die op één aspect uitblonk en mee gaat lunchen op Strijp-S met Ralf is tijdens de tiende editie de projectgroep: “Food Climate Control”. Met de bijzondere presentatieskills van deze projectgroep werd een saaie powerpoint interessant gemaakt met bedorven en verse bananen.

De hoofdjury was het meest overtuigd van het idee van de studenten van PayProof. Een herkenbaar probleem waar door de projectgroep op een creatieve en innovatieve manier op is ingespeeld. Uiteraard bedanken wij alle studenten voor hun deelname aan de tiende editie van Fontys Best Business en feliciteren wij PayProof met de eerste prijs! We zien jullie graag bij Fontys Best Business 2018!